Hier finden Sie die Abstracts (Zusammenfassungen) einiger neuerer Studien zu Neurofeedback und dessen Wirksamkeit bei verschiedenen Indikationen, sowie die Links zum jeweiligen Fulltext.
Wirksamkeit von Neurofeedback bei ADHS nachgewiesen
Aktuelle Studie unter Beteiligung von Tübinger Wissenschaftlern
Das Institut für Medizinische Psychologie der Universität Tübingen hat gemeinsam mit Wissenschaftlern der Universität Nijmegen nachgewiesen, dass Neurofeedback eine evidenz-basierte und somit
wirksame Behandlungsmöglichkeit für Kinder mit einer Aufmerksamkeitsdefizits-/Hyperaktivitätsstörung (ADHS) ist. In einer Studie der niederländischen Forschungseinrichtung "Brainclinics", die
in der aktuellen Ausgabe der Fachzeitschrift "EEG and Clinical Neuroscience" erschienen ist, haben die Forscher eine Meta-Analyse aller 15 bisher veröffentlichten Studien zum Neurofeedback
bei ADHS durchgeführt. Damit konnten sie zeigen, dass Neurofeedback große und klinisch signifikante Effekte auf die Kernsymptome Impulsivität und Unaufmerksamkeit hat. Im Hinblick auf das
Kernsymptom Hyperaktivität konnten mittlere Effekte nachgewiesen werden. ADHS ist die am weitesten verbreitete psychische Störung des Kindes- und Jugendalters und bleibt bei einem Teil der
Betroffenen auch im Erwachsenenalter erhalten.
Neurofeedback, auch EEG-Biofeedback genannt, ist eine Methode, mit der die Aktivität des Gehirns beeinflusst werden kann, um neurologische oder psychische Störungen zu behandeln. Es
ermöglicht in Echtzeit die Rückmeldung von Hirnaktivität, die in der Regel mit dem Elektroenzephalogramm (EEG) gemessen wird. Ziel des Neurofeedbacks ist, dass Patienten lernen, Aktivität des
Gehirns zu unterdrücken oder herzustellen, die mit der Pathophysiologie ihrer Erkrankung einhergehen. Die Behandlungsmethode wurde ursprünglich bei Epilepsien eingesetzt und seit 1976 auch
bei Patienten mit ADHS erprobt. Heute kommt sie bei einer Vielzahl von Störungen zur Anwendung. Der wissenschaftliche Nachweis der Wirksamkeit von Neurofeedback war bisher jedoch nicht
hinreichend erbracht.
Die Ergebnisse der vorliegenden Studie beziehen sich auf die Behandlung von ADHS. Untersuchungen, ob Neurofeedback auch bei anderen Störungen wirksam ist, müssen separat durchgeführt werden.
Eine Meta-Analyse zur Wirkung des Neurofeedbacks bei Epilepsie, die in derselben Ausgabe von "Clinical EEG and Neuroscience" publiziert ist, ergab ebenfalls den Nachweis einer klinischen
Wirksamkeit. Für andere Erkrankungen stehen derartige Analysen aber noch aus.
Long term effects after feedback of slow cortical potentials and of Theta / Beta - amplitudes in children with Attention Deficit
Hyperactivity Disorder (ADHD)
Langzeiteffekte von
Neurofeedback der Langsamen Potentiale und des Theta/Beta Quotienten in der Therapie der ADHS
Inhaltszusammenfassung:
Obwohl Neurofeedback schon
seit über 30 Jahren zur Behandlung der ADHS genutzt wird und mehrere Studien positive Effekte auf Verhalten und kognitive Funktionen nachweisen konnten, wird Neurofeedback noch nicht als eine
Standardtherapie angesehen. Verantwortlich hierfür ist die schlechte Studienlage hinsichtlich Langzeitergebnissen und methodische Schwächen der Studien. Die vorliegende Studie greift an
diesen Punkten an und liefert erstmals Langzeitergebnisse von Neurofeedback in der Behandlung von ADHS. Im Theta/Beta Training sollten die Kinder die Selbstkontrolle über ihre Theta und Beta
Bänder erlernen. Je nach Aufgabenstellung, Aktivierungs- oder Deaktivierungsaufgabe, musste der Theta/Beta Quotient entweder vermindert oder erhöht werden. In der SCP Gruppe galt es der
Aufgabe entsprechend, Potentialverschiebungen der LPs in die elektrisch positive oder negative Richtung zu erzeugen. In der LP Gruppe blieben erlernte Selbstregulationsfähigkeiten sowohl in
Feedback- als auch in Transferaufgaben erhalten oder konnten sogar weiter verbessert werden. Die gleiche Beobachtung konnte auch in der Theta / Beta Gruppe gemacht werden. Besonders
erfreulich sind die positiven Entwicklungen in der Negativierungs bzw Aktivierungsaufgaben. Während die Teilnehmer beider Gruppen sich in ihrer Aufmerksamkeitsfähigkeit weiter verbesserten,
blieben sie im DSM Fragebogen auch nach 2 Jahren noch unterhalb des Schwellenwertes. Die vorliegende Studie liefert erstmals Langzeitdaten für den Trainingserfolg nach einem Neurofeedback
Training im Rahmen der Behandlung der ADHS. Hierbei konnte eine nachhaltige Stabilität, sowohl der klinischen Parameter, als auch der Selbstregulationsfähigkeit kortikaler Potentiale gezeigt
werden. Somit kann Neurofeedback als eine wirksame Therapieoption für die ADHS betrachtet werden.
Abstract:
Though it had already been
shown in the 1970s that neurofeedback improves attention, academic performance and social behavior in children with ADHD, it has not been considered as a standard therapy so far. This is
mainly due to the small number of controlled studies fulfilling methodological standards - especially long term data was not available so far. We are the first to present long term data of
children undergoing neurofeedback training. 47 patients in the age of 8 – 12 years were randomly assigned to two different training groups. One group was trained to self regulate slow
cortical potentials (SCP), the other group tried to influence Theta- and Beta-amplitudes. Follow-up evaluation was carried out 6 months and more than 2 years after the last training session.
Eleven children of the SCP group and 12 children of the Theta/Beta group took part in three booster sessions. Parents rated behavioral symptoms as well as frequency and impact of problems.
Attention was measured with the Testbatterie zur Aufmerksamkeitsprüfung (TAP). All improvements in behavior and attention that had been observed at previous assessments turned out to be
stable. Yet another significant reduction of number of problems and significant improvement in attention was observed. EEG-self regulation skills were preserved. In each group, half of the
children no longer meet ADHD - criteria. Considering this outcome neurofeedback appears to be an alternative or complement to traditional treatments.
1Brainclinics Diagnostics,
Nijmegen, The Netherlands. martijn@brainclinics.com
Abstract
Since the first reports of
neurofeedback treatment in Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) in 1976, many studies have investigated the effects of neurofeedback on different symptoms of ADHD such as
inattention, impulsivity and hyperactivity. This technique is also used by many practitioners, but the question as to the evidence-based level of this treatment is still unclear. In this
study selected research on neurofeedback treatment for ADHD was collected and a meta-analysis was performed. Both prospective controlled studies and studies employing a pre- and post-design
found large effect sizes (ES) for neurofeedback on impulsivity and inattention and a medium ES for hyperactivity. Randomized studies demonstrated a lower ES for hyperactivity suggesting that
hyperactivity is probably most sensitive to nonspecific treatment factors. Due to the inclusion of some very recent and sound methodological studies in this meta-analysis, potential
confounding factors such as small studies, lack of randomization in previous studies and a lack of adequate control groups have been addressed, and the clinical effects of neurofeedback in
the treatment of ADHD can be regarded as clinically meaningful. Three randomized studies have employed a semi-active control group which can be regarded as a credible sham control providing
an equal level of cognitive training and client-therapist interaction. Therefore, in line with the AAPB and ISNR guidelines for rating clinical efficacy, we conclude that neurofeedback
treatment for ADHD can be considered "Efficacious and Specific" (Level 5) with a large ES for inattention and impulsivity and a medium ES for
hyperactivity.
1Child and Adolescent
Psychiatry, University of Göttingen, v.Siebold-Str. 5, Göttingen, Germany.
Abstract
Neurofeedback (NF) could
help to improve attentional and self-management capabilities in children with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD). In a randomised controlled trial, NF training was found to be
superior to a computerised attention skills training (AST) (Gevensleben et al. in J Child Psychol Psychiatry 50(7):780-789, 2009). In the present paper, treatment effects at 6-month follow-up
were studied. 94 children with ADHD, aged 8-12 years, completed either 36 sessions of NF training (n = 59) or a computerised AST (n = 35). Pre-training, post-training and follow-up assessment
encompassed several behaviour rating scales (e.g., the German ADHD rating scale, FBB-HKS) completed by parents. Follow-up information was analysed in 61 children (ca. 65%) on a per-protocol
basis. 17 children (of 33 dropouts) had started a medication after the end of the training or early in the follow-up period. Improvements in the NF group (n = 38) at follow-up were superior
to those of the control group (n = 23) and comparable to the effects at the end of the training. For the FBB-HKS total score (primary outcome measure), a medium effect size of 0.71 was
obtained at follow-up. A reduction of at least 25% in the primary outcome measure (responder criterion) was observed in 50% of the children in the NF group. In conclusion, behavioural
improvements induced by NF training in children with ADHD were maintained at a 6-month follow-up. Though treatment effects appear to be limited, the results confirm the notion that NF is a
clinically efficacious module in the treatment of children with ADHD.
1Michael E. DeBakey Veterans Affairs Hospital and Baylor College of
Medicine, Houston, Texas, USA. tan.gabriel@va.gov
Abstract
About one third of patients with epilepsy do not benefit from medical treatment. For these patients electroencephalographic (EEG) biofeedback is a viable alternative.
EEG biofeedback, or neurofeedback, normalizes or enhances EEG activity by means of operant conditioning. While dozens of scientific reports have been published on
neurofeedback for seizure disorder, most have been case series with too few subjects to establish efficacy. The purpose of this paper is to meta-analyze existing
research on neurofeedback and epilepsy. We analyzed every EEG biofeedback study indexed in MedLine, PsychInfo, and PsychLit databases between 1970 and 2005 on epilepsy
that provided seizure frequency change in response to feedback. Sixty-three studies have been published, 10 of which provided enough outcome information to be included
in a meta-analysis. All studies consisted of patients whose seizures were not controlled by medical therapies, which is a very important factor to keep in mind when
interpreting the results. Nine of 10 studies reinforced sensorimotor rhythms (SMR) while 1 study trained slow cortical potentials (SCP). All studies reported an
overall mean decreased seizure incidence following treatment and 64 out of 87 patients (74%) reported fewer weekly seizures in response to EEG biofeedback. Treatment
effect was mean log (post/pre) where pre and post represent number of seizures per week prior to treatment and at final evaluation, respectively. Due to prevalence of
small groups, Hedges's g was computed for effect size. As sample heterogeneity was possible (Q test, p=.18), random effects were assumed and the effect of intervention
was -0.233, SE = 0.057, z = -4.11, p<.001. Based on this meta-analysis, EEG operant conditioning was found to produce a significant reduction on seizure frequency.
This finding is especially noteworthy given the patient group, individuals who had been unable to control their seizures with medical treatment.